VACO, de bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche, is vandaag gestart met de nieuwe zomercampagne Doedebandencheck.

Deze campagne, in de vorm van radiospots en animaties op social media, is ontwikkeld om de Nederlandse automobilist, die met de auto op vakantie gaat, meer bewust te maken van de risico’s van te zachte of beschadigde banden. Bijna 40% van de automobilisten kijkt helemaal niet naar zijn banden voor vertrek. Omdat een auto tijdens de vakantiereis zwaarder wordt beladen, moet de bandenspanning worden verhoogd.
Op de www.doedebandencheck.nl vinden consumenten meer informatie over de juiste bandenspanning, profieldiepte en controle op beschadigingen aan de banden.

Bandenspanning bij beladen of onbeladen auto verschilt
Uit onderzoek blijkt dat 60% van de Nederlandse automobilisten niet weten wat de juiste bandenspanning is bij beladen of onbeladen toestand. Ook weten ze meestal niet dat de bandenspanning gemeten moet worden bij koude banden, binnen 5 km na vertrek. Bij 41% van de personenwagens blijkt minstens één band onregelmatige slijtage of een andere vorm van beschadiging te vertonen.

Automobilisten die twee keer per jaar hun banden laten verwisselen (zomerbanden – winterbanden) weten zich jaarlijks verzekerd van twee professionele bandenchecks. VACO-onderzoek leert dat de conditie van hun banden fors beter is dan van automobilisten die het hele jaar op zomerbanden rijden. Bij deze groep automobilisten worden over het algemeen meer beschadigingen geconstateerd.

Bewustzijn vakantiegangers vergroten
Reden voor VACO om te starten met een nieuwe zomercampagne Doedebandencheck in aanloop naar de vakantie-uittocht met de focus op automobilisten die zich onvoldoende bewust zijn van het belang van een regelmatige bandencheck. Met een professionele controle bij een VACO-erkende bandenspecialist wordt het risico op een klapband of een lekke band aanzienlijk kleiner.

Te lage bandenspanning: alleen maar nadelen
Te lage bandenspanning verhoogt het risico op ongelukken, vanwege een slechtere wegligging en een langere remweg. Te zachte banden kosten de gemiddelde automobilist circa 90 euro per jaar aan extra brandstofverbruik en slijtage. Zachte banden zorgen ook voor meer CO2-uitstoot, luchtvervuiling en verkeerslawaai.

Adviesspanning
Autofabrikanten schrijven voor dat de bandenspanning voor een lange vakantiereis met meerdere personen en bagage hoger moet zijn dan in normale omstandigheden. De juiste spanning voor zware belading staat vaak in het instructieboekje, of op een sticker in de deurstijl of aan de binnenkant van de tankklep vermeld.

Nog teveel reizigers hebben geen aandacht voor de band terwijl het bij uitstek het auto-onderdeel is dat het meest krijgt te verduren onder invloed van de weersomstandigheden, snelheid en wegdekcondities. Dat geldt ook voor caravan- en camperbanden. Het risico op calamiteiten is bij deze voertuigen nog groter omdat ze niet het hele jaar gebruikt worden. Bij langere stilstand neemt de bandenspanning af. Een bandencheck voor vertrek is dan zeker noodzakelijk.